Ljuslykta

Jag använde Big Verona 100% Akryl och virknål Perl-Inox 3,5

 

Blockljus

V:1 Lägg upp 2 lm börja i 2:a maskan från nålen med 6 fm om ringen

V:2 2 fm i varje m varvet ut (12m)

V:3 *1 fm, 2 fm i nästa m* (18m)

V:4 *2 fm, 2 fm i nästa m* (24m)

V:5 *3 fm, 2 fm i nästa m* (30m)

V:6 30 fm i bakre maskbågen (bara detta varav)

V:7 - 19 Virka nu 30 fm ”ca 7 cm höjd blev det på dessa varv ” men det är bara att virka till önskad höjd på ljusen om man vill.

Nu klippte jag till 2 st kartong bitar, en till botten så den står stadigt (om vill ha ljuset löst stående)

Fyll med stoppning innan sista kartong biten läggs i.

V:20 30 fm i i främre maskbågen (bara detta varv)

V:21 – 22 30 fm ” dessa varv gör att kanten går ner åt i blockljuset”

V:23 *3 fm, 2 fm ihop i nästa m (24 m)

V:24 *2 fm, 2 fm ihop i nästa m (18 m)

V: 25 * 1 fm, 2 fm ihop i nästa m (12m)

V:26 * 2fm ihop varvet ut

För att kanten ska hålla sig kvar kan man sy ett par stygn runt den vikta kanten och gör en liten gropkant som stearinet rinner ur

 

Veken

V:1 Lägg upp 4 lm, börja i den 2:a från nålen

V:2 – 6 3 fm i varje m

Nu är den klar att sy ihop ”dubbel”, vik sen den sedan dubbelt igen och sy ihop och fäst den på block ljuset

Rinnande stearin

Lite svårare och förklara hur jag gjorde ”men fantasi är tillåtet”

(Typ ”picotkant” man sätter ut rinnande stearin där man vill ha de.)hoppas ni förstår hur jag menar är urusel på att förklara 

 

Men mittersta

Jag la upp 15 lm, i den 3m från nålen gjorde jag 1 fm (första lilla rinningen)sen 3 lm och 1 fm i den 3.e m och fäst den med en fm i den 4 lm. Sedan virkade jag smygmaskor i alla övriga maskor.

Den till höger

Börja virka 15 nya lm i första maskan från den mittersta och i den 3m från nålen gjorde jag 1 fm (första lilla rinningen)sen 3 lm och 1 fm i den 3.e m och fäst den med en fm i den 4 lm. Sedan virkade jag smygmaskor i alla övriga maskor.

För att få rinningen neråt på detta varv får man virka på vänster sida av maskorna för att rinningen ska komma ner åt och ej upp åt.

Den till vänster

Börja virka 15 nya lm i första maskan från den mittersta och i den 3m från nålen gjorde jag 1 fm (första lilla rinningen)sen 3 lm och 1 fm i den 3.e m och fäst den med en fm i den 4 lm. *2 sm lägg sedan upp 6lm i den 3m från nålen gjorde jag 1 fm, sen 3 lm och 1 fm i den 3.e m och fäst den med en fm i den 4 lm* 2 ggr. Sen smygmaskor i de övriga

Fäst och lämna en lång tråd för att kunna sy fast stearinet

Det är nu magin av ljuset som skapas

Börja med att sy fast den i 1:a rinningen (V:1) i gropen som man sytt till tidigare och fäst den neråt den 2:a fäster du längts kanten på längden åt höger och den 3:e åter vänster

 

Ljusfatet (ovansida

V:1 Lägg upp 2 lm börja i 2:a maskan från nålen med 6 fm om ringen

V:2 2 fm i varje m varvet ut (12m)

V:3 *1 fm, 2 fm i nästa m* (18m)

V:4 *2 fm, 2 fm i nästa m* (24m)

V:5 *3 fm, 2 fm i nästa m* (30m)

V:6 *4 fm, 2 fm i nästa m* (36m)

V:7 *5 fm, 2 fm i nästa m* (42m)

V:8 *6 fm, 2 fm i nästa m* (48m)

V:9 *7 fm, 2 fm i nästa m* (54m)

V:10 *8 fm, 2 fm i nästa m* (60m)

V:11 60 fm i främre maskbåge (bara detta vara)

V: 12 – 14 60 fm

Sy fast kanten i kanten runt om med den bakre maskbågen från varv 11

Klippt till den kartong bit som passar

Virka sen en lika dan till utan kant och sy ihop dom

 

Ljusfatet (undersida)

V:1 Lägg upp 2 lm börja i 2:a maskan från nålen med 6 fm om ringen

V:2 2 fm i varje m varvet ut (12m)

V:3 *1 fm, 2 fm i nästa m* (18m)

V:4 *2 fm, 2 fm i nästa m* (24m)

V:5 *3 fm, 2 fm i nästa m* (30m)

V:6 *4 fm, 2 fm i nästa m* (36m)

V:7 *5 fm, 2 fm i nästa m* (42m)

V:8 *6 fm, 2 fm i nästa m* (48m)

V:9 *7 fm, 2 fm i nästa m* (54m)

V:10 *8 fm, 2 fm i nästa m* (60m)

 

Handtaget

Jag la upp 30 lm i den 2:a från nålen virkade jag 30 fm i 10 varv.

Sy sen ihop den och stoppa i fyllning fäst den i faten.

 

Kotte

Jag la upp 30 lm och virkade picot i alla 30 m sen är det bara att snurra ihop den till en kotte och sy ihop den

 

 

Jannica Marklund



Kommentarer
viveca

stort tack för dina fina julmönster du delar ha en skön söndag

2013-11-10 @ 08:59:06
Jannica Marklund

Tack så mycket. Kul att kunna dela med sig :)

2013-11-11 @ 18:50:12
URL: http://ettbollhavavmonsterochgarn.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

ettbollhavavmonsterochgarn.blogg.se

Välkommen till ett bollhav av monster och garn

RSS 2.0